Ébredés, csörömpölés, álmosan kicsoszogás a konyhába. Közben a jellegzetes, csokis-cikóriás Maci illat lengi be a lakást. Sokan őrizzük ezeket a képsorokat emlékeink rejtett kamráiban, és bár annak a generációnak a gyermekkora már elmúlt, akinek még mélyen bevésődtek ezek az álmos pillanatok, a Maci nosztalgikus kávéitala korántsem a múlté.
Megújult dizájnnal és lendülettel tér ugyanis vissza a polcokra, azzal a nemes küldetéssel, hogy a most felnövő generációk reggeleit is különlegessé varázsolja. Az ízét jól ismerjük, de azt is tudjuk, honnan indult a Macikávé hosszú útjára, és hogy merre tart manapság?
Maci régen, és még régebben
A Macikávé mögött sok évnyi tradíció és tudás rejtőzik, a gyár története pedig egészen a XIX. század elejéig nyúlik vissza. A Franck Henrik és Fiai cég 1822-ben alakult és az Osztrák-Magyar Monarchiában értékesítette kávéit. Az évtizedeken, sőt évszázadokon átívelő története során számos átszervezésen, felvásárláson, az 50-es években államosításon, majd a 90-es években privatizáción esett át az üzem, ami végül 2021-ben 100 %-ban magyar tulajdonba kerül.
1994-ben végül a cég magyar-svájci tulajdonba került, jelenleg pedig Multi-Cikória Kft. néven működik. A mostani vezetés nemrégiben úgy döntött, itt az ideje frissíteni az arculatot, egy a modern kor fogyasztási elvárásaihoz jobban illeszkedő megjelenéssel. De mielőtt rátérünk a Maci modernizálásnak izgalmas részleteire, nézzük meg, miben is más ez az ital, mint a hagyományos kakaó-italok és kávépótlók.
Maci titkok a kulisszák mögül
A „már az ókorban is” kezdetű klisé természetesen igaz a Macikávé legfőbb „csodafűszerére”, a cikóriára is. A vad cikóriát a folklór csak katángkóróként ismeri, de népies elnevezései közé tartozik még a „napra-néző” is, mivel sok más növényhez hasonlóan ez a faj is a nap sugarai felé fordul, így növelve esélyeit a hűvösebb reggeleken, a meleget kedvelő, beporzó rovarok odavonzásában.
Használják a népi gyógyászatban olyan megfigyelt jótékony hatásai miatt, mint az emésztési zavarok enyhítése vagy az étvágytalanság csökkentése. A katáng legértékesebb része a gyökere – a kávéital gyártásánál legalábbis -, mivel egy cukorhoz hasonló anyagot halmoz fel.
Kevesen tudják, hogy a Macikávénak van egy másik „titkos” összetevője is. Ez pedig a magyar gasztro-kultúrába is jól beágyazott sörgyártás ismert és kedvelt alapanyaga, a maláta.
A Maci egyébként nemcsak egy aranyos állatka, mely a dobozról kávét szürcsölve mosolyog ránk, hanem egy akroníma is. A márka nevében ugyanis el van rejtve egy kis trükk. A két fő alapanyag (Maláta-Cikória) első két betűinek keresztezéséből született meg a Maci terméknév. Ez a felismerés minimum egy „Aha” élményt jelenthet mindenkinek, aki évtizedeken át pusztán a barna bundára és a bolyhos fülekre asszociált a márkanév hallatán.
Maci designprojekt 2020.
Az új csomagolásterveket a cég arculati felújítási projektjének keretében a Barna Design Kft. kreatív ügynökség alkotta meg.
A kivitelezést átfogó piackutatás előzte meg, melyet szintén a dizájnstúdió bonyolított le, és mely során kiderült, az emberek még mindig a retro divathullámaiba illeszkedő trendeket és kulcsszavakat részesítik előnyben.
A brand központi figurája, a rajzolt medve annyira emblematikus, hogy természetesen az új csomagolásnak is ő lett a főszereplője. A karakter azonban megújult, élénkebb lett és fiatalosabb, az új termékcsomagoláson pedig már tudatosan lefele néz, hogy tekintete éppen a vásárlóéval találkozzon, aki az áruház polcait pásztázza. Ez az egyszerű kis pszichológiai trükk bizalmat kelt, csábítóbbá teszi a terméket, így növelve az eladási volument.
A Macikávé „belső értékeit” tekintve most is ugyanaz, mint a mai fiatal és kevésbé fiatal felnőtt generáció gyerekkorában volt. A marketing világában a külcsín azonban éppen olyan fontos, mint a tartalom. Ezen a téren pedig igaz a mondás, „haladni kell a korral”. A Maci ezt a fontos műveletet a legjobb értelemben tudta véghez vinni.